niedziela, 23 marca 2014

Tort kajmakowo-słonecznikowy

Dziś ,tak jak obiecałam niektórym, podzielę się przepisem na tort słonecznikowo-kajmakowy który upiekłam na urodziny dla mojej drugiej połówki.



Tort był tradycyjnie na  biszkopcie, zatem trzeba najpierw upiec biszkopt:
Składniki do biszkoptu:
Szkl. przesianej mąki przennej (z przesianej mąki biszkopt wyjdzie wyższy).
1 łyżeczka proszku do pieczenia
szkl.cukru
4 jaja
Białka jaj ubić na sztywną pianę.
W osobnym naczyniu wymieszać mąkę z proszkiem do pieczenia.
I tak kolejno do ubitych białek dodajemy po jednym żółtku na przemian z cukrem ciągle miksując na najwyższych obrotach miksera.
Następnie stopniowo wsypywać do masy, mąkę z proszkiem i miksować na najmniejszych obrotach lub jak kto woli mieszać już łyżką (ja wolę miksować).
Biszkopt piec w 180 stopniach (góra i dół) przez ok 30 min.

Do wykończenia tortu potrzebne nam będzie:
100g karmelizowanego  słonecznika – w tym celu wysmarowaną tłuszczem (olejem) patelnię wysypujemy łuskany słonecznik. Podpiekamy na małym ogniu, ciągle mieszając, aby słonecznik się nie przypalił. Gdy słonecznik się lekko zarumieni posypujemy go cukrem i znowu podpiekamy, ciągle mieszając, do momentu rozpuszczenia cukru. Cukier powinien się rozpuścić i oblepić ziarnka słonecznika.
 Wysypujemy słonecznik z patelni na duży talerz ,tak aby się zbytnio nie posklejał.
1 puszka kajmaku- ja kupiłam gotową ,ale można kupić mleko skondensowane słodzone i je ugotować (ok 2-3 godziny),wtedy powstanie kajmak.
1 krem do tortów śmietankowy- również kupiłam gotowiec:P, ale równie dobrze można przyrządzić go z budyniu (kiedyś napiszę o tym).
0,25 dkg serka mascarpone
Przyrządzić krem wg wskazówek na opakowaniu. Do przygotowanego kremu dodać serek mascarpone i wszystko razem zmiksować na gładką masę.
I teraz biszkopt dzielimy na dwie równe części, przecinając go w połowie wysokości. Spodnią część biszkopta zwilżamy kawą zbożową, polewając go łyżeczką, aby nie był zbyt suchy. Trzeba uważać aby nie przesadzić.
I teraz zaczynamy się bawićJ Trzeba wysmarować  spodnią część biszkopta kajmakiem(zostawiamy sobie 1/3 kajmaku na wierzch tortu), posypać całość obficie słonecznikiem i pokrycie całości jedną częścią kremu (ok3/4).
Następnie przykrywamy tort drugą częścią biszkoptu. Znowu zwilżamy, tym razem wierzchnią część i smarujemy pozostałym kajmakiem. Boki tortu smarujemy pozostałym kremem i dekorujemy wg własnych fantazji.

Jeśli coś nie jasno napisałam, proszę komentować. Odpowiem na wszelkie pytania i sugestieJ


Inaczej udekorowany:








2 komentarze:

  1. Ja znam podobne ciasto-na biszkopt masę kajmakową wymieszaną z prażonym słonecznikiem, na to bitą śmietanę (można z dodatkiem kawy, to wtedy ma smak cappuccino), na wierzch coś czekoladowego-ciapki z czekolady, polewa, posypka. Równie dobre jak ten tort podejrzewam. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ooo dzięki,też fajny pomysł:)

    OdpowiedzUsuń